Colt Express

seven white and red dices on brown wooden table

Nick Fewings op Unsplash

Jelle van der Zwaag op 4 mei 2017

Op 11 juli 1899 om 10 ‘s morgens verlaat de Union Pacific Express Folsom in New Mexico. Aan boord zijn 47 passagiers. Al na enkele minuten worden er schoten gelost en horen de passagiers voetstappen op het dak. Gewapende bandieten bestormen de trein om de passagiers van hun bezittingen en juwelen te beroven. Zullen ze erin slagen het koffertje met de salarissen van de werknemers van de Nice Valley Coal Company te stelen uit handen van maarschalk Samuel Ford? Zullen ze, naast de maarschalk, ook elkaar aanvallen? Er kan immers maar een van hen met de buit gaan lopen.

Colt Express: haal jij de buit van de reizigers binnen?

In het spel Colt Express kruipen de spelers in de huid van bandieten die een trein beroven. Slechts één van hen kan de rijkste schurk van het Wilde Westen worden. Het spel bestaat uit 5 rondes en elke ronde bestaat uit 2 fases. Fase 1: Plannen maken. Elke speler speelt twee tot vijf actiekaarten op een gemeenschappelijke stapel. Afhankelijk van de ronde waarin gespeeld wordt, zijn deze kaarten zichtbaar of onzichtbaar. In plaats van een kaart te spelen, kan een speler ook drie kaarten uit een stapel trekken. Fase 2: Stelen. De acties worden uitgevoerd in de volgorde dat de kaarten gespeeld werden. Door fouten te maken of door bepaalde dingen over het hoofd te zien, is het heel goed mogelijk dat bepaalde plannen niet kunnen uitgevoerd worden.

Een trein vol waardevolle spullen

Het spel speelt zich af in een 3D trein waarin de bandieten zich van de ene naar de andere wagon kunnen begeven, op het dak kunnen klimmen, andere bandieten van de trein kunnen gooien of hen beschieten, de passagiers kunnen beroven of de maarschalk in de val kunnen lokken. Het aantal wagons hangt af van het aantal spelers en in elke wagon bevinden zich bij het begin van het spel juwelen, tassen met allerhande spullen of waardevolle koffers. Elke speler heeft bij het begin van het spel een hand van 6 kaarten waarbij elke kaart een van deze acties vertegenwoordigt. Bij het begin van een ronde, wordt een rondekaart omgedraaid die bepaalt hoeveel acties er kunnen uitgevoerd worden, of ze zichtbaar of onzichtbaar gespeeld worden, of ze individueel of samen gespeeld worden en welke actie op het einde van de ronde uitgevoerd zal worden (bv. alle bandieten op het dak van de trein moeten zich naar de motor verplaatsen). Als er zich goederen, juwelen of koffers in een bepaalde wagon bevinden, dan kunnen de spelers die zich in dezelfde wagon bevinden enkel door een steelkaart te spelen deze zaken buit maken. Iedereen wil deze zaken echter stelen, dus zullen spelers hun tegenstanders moeten aanvallen. Spelers kunnen enkel andere spelers aanvallen als deze zich in dezelfde wagon bevinden. De bandiet die aangevallen wordt, laat zijn buit vallen en wordt in een andere wagon gemept. Elk karakter heeft zijn eigen voordelen, zoals de ronde starten met een extra kaart, de eerste kaart onzichtbaar spelen, of een van zijn opbrengsten bij zich kunnen houden in plaats van deze te laten vallen. Iemand in een aanpalende wagon of iemand die je ziet terwijl je op het dak van de trein staat, kan je neerschieten. Als je iemand neerschiet, geef je deze speler een van je zes kogelkaarten. Deze kaart wordt in de stapel van de tegenstander geschoven waardoor deze in een van de volgende beurten deze kogel zal nemen en zo verplicht zal worden een kaart te trekken in plaats van een actie uit te voeren. Als de maarschalk zich in jouw wagon bevindt, hoogstwaarschijnlijk omdat andere bandieten hem hebben opgejaagd, zal hij je maar al te graag neerschieten. Wie op het einde van het spel de meeste kogels heeft afgeschoten, krijgt een bonus van duizend dollar en wie de grootste buit heeft binnengehaald, wint het spel.

Bekijk hier een video van Colt Express

https://www.youtube.com/watch?v=rnG-dzpeStQ