Puerto Rico Bordspel Review

a box of pills

Alexander Lyashkov op Unsplash

Jelle van der Zwaag op 0 augustus 2015

Word in Puerto Rico gouverneur van je eigen eiland in de Nieuwe Wereld en verscheep goederen naar de Oude Wereld. Een complex maar intuitief spel met interessante keuzes. Voor de spellenliefhebber een musthave.

• Moeilijkheidsgraad: Complex spel, waarbij de regels na een paar rondes eenvoudig zijn, maar de keuzes des te complexer.
  • Speelduur: 90 minuten
  • Spelersaantal: 2 – 4 spelers (aangeraden met 3 of meer)
  • Leeftijd: 10+
  • Cijfer BGG: 8,2

Spelidee

In Puerto Rico nemen spelers de rol van koloniale gouverneurs op het eiland Puerto Rico. Het doel van het spel is om de overwinningspunten vergaren. Doe dit door plantages aan te leggen, grondstoffen in goederen om te zetten en deze in schepen te laden om punten te verzamelen. Het bouwen van de juiste gebouwen helpen je hierbij en leveren punten op. Probeer andere spelers voor te zijn door op het juiste moment de juiste actie te kiezen..

Spelregels

Elke speler maakt gebruik van een eigen eilandbord met plaats voor stadsgebouwen, plantages, en goederen en dubloenen. In het midden liggen drie schepen, een handelshuis, verschillende soorten goederen, een dubloenenvoorraad en 6 tot 8 rollen. Elke rol staat voor een bepaalde actie die een speler kan doen. Een rol kan slechts eenmaal per ronde worden gekozen en de actie die uit deze rol voortvloeit geldt voor alle spelers. De speler die de rol in zijn beurt heeft gekozen ontvangt een voordeel, een privilege.

De cyclus van het spel is dat spelers gewassen planten die door speciale productiegebouwen omgezet worden in goederen. Deze goederen kunnen weer “omgezet” worden in punten en dubloenen. Dubloenen kunnen dan gebruikt worden om gebouwen te bouwen, die spelers toestaan om meer gewassen te produceren of andere speciale vaardigheden. Plantages moeten worden bemand door kolonisten, anders produceren ze geen gewassen.

Tijdens elke ronde, kiezen (zoals “Trader” of “Builder”) te selecteren. Wanneer een rol wordt gekozen, elke speler krijgt om de actie aangewezen om die rol te nemen. De speler die gekozen de rol krijgt ook een klein voorrecht om dit te doen – bijvoorbeeld, het kiezen van de “Bouwer” rol kunnen alle spelers om een gebouw te bouwen, maar de speler die de rol koos kan dus tegen een korting die beurt doen. Ongebruikte rollen krijgen een Dubloen bonus aan het einde van elke beurt, dus de volgende speler die die rol kiest krijgt om elke doubloon bonus in verband met het te houden. Dit stimuleert spelers om gebruik te maken van alle rollen te maken gedurende een typisch verloop van een spel.

Puerto Rico maakt gebruik van een variabele fase orde monteur, waar een “gouverneur” token met de klok mee wordt doorgegeven aan de volgende speler aan het einde van een bocht. De speler met de token begint de ronde door te kiezen voor een rol en het nemen van de eerste actie.

Spelers verdienen overwinningspunten voor het bezitten van gebouwen, voor de verzending van goederen, en voor bemande “grote gebouwen.” Elke speler geaccumuleerde verzending chips worden laag gehouden gezicht en zijn er in coupures van één of vijf. Dit voorkomt dat andere spelers niet in staat om de exacte score van een andere speler te bepalen. Goederen en goudstukken worden in duidelijk beeld van de andere spelers geplaatst en de totalen van elk kan altijd worden opgevraagd door een speler. Naarmate het spel gaat zijn latere stadia, het onbekende hoeveelheid scheepvaart tokens en haar denominaties vereisen spelers om hun opties te overwegen voor het kiezen van een rol die het spel kan eindigen.

Voor wie is het?

Vooral voor spelliefhebbers zal Puerto Rico het goed doen. Als je eenmaal aan het spelen bent, zijn de regels erg makkelijk te volgen. Maar de keuzes zijn des te complexer. Er zijn taktische beslissingen: welke rol is op dat moment het beste om te nemen en wat doen de andere spelers? “Eigenlijk wil ik bouwen, maar ik heb ook meer producten nodig, zodat ik ze verschepen kan, of laat ik het liever aan iemand anders over?” Plus sta je meerdere keren voor strategische keuzes: welke gebouwtjes zijn het beste en op welke producten kan ik me het beste focussen. Ook dat hangt af van je medespelers. Een ingewikkeld, maar tegelijkertijd ook erg tot de verbeelding sprekend spel. Een must-have voor elke spellenfanaat.