Jelle van der Zwaag op 6 oktober 2016
In tegenstelling tot vele andere culturen bedekken de mannen uit de Tuareg woestijn, bekend als de Targi, hun gezichten en dragen de vrouwen geen sluier. Zij zorgen voor het huishouden en in de tenten waarin ze leven zwaaien zij de plak.
Er bestaan verschillende stammen die door ‘Imascheren’ (nobelen) geleid worden. Elke speler is de leider van een Tuareg stam. Deze leiders ruilen zowel goederen uit eigen streek (zoals dadels en zout) als goederen uit andere gebieden (zoals peper) in tegen goud en andere voordelen en breiden hun familie uit. In elke ronde zijn er wel nieuwigheden te verruilen. Met goederenkaarten kunnen spelers de felbegeerde stamkaarten verkrijgen.
Spelbeschrijving Targi
Het spel wordt gespeeld op een 5 x 5 speelbord. De rand van het speelbord bestaat uit zestien vierkanten met daarop actie symbolen en negen blanco vierkanten in het midden waarop de kaarten worden gedeeld. De pionnen worden een voor een op de rand van het bord geplaatst (met uitzondering van de vierkanten op de hoeken). Op de vierkanten waarop andere spelers al hun pion hebben staan, kan een andere speler geen pion plaatsen. Ook op de vierkanten recht tegenover de vierkanten waarop een andere speler al een pion heeft staan, kan men geen pion plaatsen.
Eenmaal alle pionnen geplaatst werden voeren de spelers de bijbehorende acties uit en nemen uit het midden de kaarten die overeenkomen met de vierkanten waarop de pionnen staan. Spelers moeten stamkaarten openleggen. Een speler kan stamkaarten verkrijgen door de kosten, onder de vorm van goederen en goud, betalen. Deze stamkaarten geven voordelen gedurende het spel en overwinningspunten op het einde. In de meeste gevallen worden de kaarten gespeeld (of afgelegd) meteen nadat ze getrokken werden. Kan of wil een speler een stamkaart niet betalen, mag hij de kaart ook bij zich houden. Er is dan wel een extra actie voor nodig om deze te spelen (of om af te leggen zodat er plaats gemaakt wordt voor een andere kaart).
Scoren
Voor elke kaart die men speelt, moeten goederen betaald worden. Deze goederen kan met verkrijgen door de vierkanten op het randveld of door goederenkaarten. Om te kunnen scoren moeten de spelers een vitrine maken, bestaande uit drie rijen van vier kaarten die van links naar rechts worden gelegd. Eenmaal de kaarten gelegd zijn, kan hun plaats niet meer gewijzigd worden (behalve enkele speciale kaarten). Er moet een evenwicht gevonden worden tussen de overwinningspunten, vermeld op de kaarten (een – drie punten per stamkaart) en in de combinaties per rij (een volledige rij van vier identieke kaarttypes bezorgt een speler vier bijkomende overwinningspunten en een volledige rij verschillende kaarttypes bezorgt een speler twee overwinningspunten).
De speler die op het einde van het spel de meeste overwinningspunten heeft behaald, is de winnaar.