Jelle van der Zwaag op 2 mei 2016
Het T.I.M.E. Agentschap beschermt de mensheid door het voorkomen van tijdelijke storingen en moeilijkheden die onze wereld bedreigen. In het spel T.I.M.E. Stories zijn de spelers tijdelijke agenten uit andere werelden die verschillende missies tot een goed einde moeten brengen. Falen is onmogelijk. Indien nodig kan je immers oneindig veel keer terug gaan in de tijd.
De spelers worden opgenomen in het verhaal (narrative game) en het basismechanisme is een kaartspel. Elke speler kiest zijn karakter en kan dit karakter zowel doorheen het verhaal als rond de tafel een bepaalde rol laten spelen. Het is echter ook een bordspel met spelregels die ruimte laten voor eigen inbreng en optimalisatie. Bij het begin van het spel bevinden de spelers zich in hun thuisbasis waar ze instructies krijgen voor hun missie.
De bedoeling van T.I.M.E Stories
De bedoeling is de missie in zo weinig mogelijk pogingen uit te voeren. De acties en bewegingen van de spelers maken gebruik van Temporal Units (TU), waarvan de hoeveelheid afhangt van het scenario en het aantal spelers. Elke poging wordt een “run” genoemd: één run staat gelijk aan het aantal Temporal Units waarover een speler beschikt. Wanneer het aantal Temporal Units op nul staat, worden de agenten teruggeroepen naar het agentschap en starten ze met een nieuw scenario, nu met wat meer ervaring. Het doel van het spel is de perfecte “run” te maken terwijl alle puzzels opgelost raken en alle obstakels van het scenario overwonnen worden. Het basisspel bevat het volledige spelsysteem waarmee de spelers alle scenario’s kunnen spelen.
Verschillende scenario´s
Het eerste scenario – Asylum – is inbegrepen in het basisspel. Een scenario bestaat uit een deck van 120 kaarten die uitgespreid worden, waarbij de spelers de kaarten doornemen. Om recht te hebben op bepaalde kaarten moeten de spelers de juiste objecten hebben. Andere kaarten kunnen verrassingen, vijanden, raadsels, aanwijzingen of gevaren bevatten. Het team beweegt zich gedurende het hele spel samen tussen verschillende ruimtes, maar wie weet wat je juist moet doen om de missie te volbrengen? Moet je door een stad wandelen, op zoek naar de kerker waar de Syaan koning zich schuilhoudt? Moet je proberen te overleven op Antarctica waar reusachtige wezens zich onder het ijs schuilhouden? Of moet je een raadsel oplossen in een schuilkelder uit het begin van de twintigste eeuw? Al deze missies zijn mogelijk. Soms zal je moeten samenwerken om de missies volbrengen, soms moet je echter ook strijden tegen jouw collega-agenten. In de doos zit ook een systeem waardoor de spelers het spel kunnen opslaan, net als in een videospel, om op een andere keer verder te spelen. Dit maakt het mogelijk het spel te onderbreken zonder dat de gegevens verloren gaan. T.I.M.E. Stories is een “decksploring” spel waarbij elk deck alles mogelijk maakt.