Sekigahara - The Unification of Japan

brown wooden chess piece on chess board

Jose Castillo op Unsplash

Jelle van der Zwaag op 0 december 2017

De slag om Sekigahara, die in 1600 in Japan werd gestreden, verenigde de natie onder de Tokugawa-familie. Tijdens het spel Sekigahara: The Unification of Japan wordt deze strijd opnieuw gestreden. Als speler kruip je in de huid van Ishida Mitsunari, een Japanse Samoerai en aanvoerder van het Westelijke Leger of van Tokugawa Ieyasu, de machtigste Daimyo (feodale heer) van Japan. De strijd duurde slechts 7 weken. De leiders van de revolutie moesten een leger samenstellen en een strategie ontwikkelen met de weinige middelen waarover ze beschikten. Beide kampen koesterden diepe twijfels over de loyaliteit van hun troepen. Deze twijfels waren helemaal niet onterecht want verschillende Daimyo weigerden te vechten en sommigen sloten zich zelfs in het midden van de strijd aan bij het rivaliserende leger.

Strijders motiveren in Sekigahara: The Unification of Japan

Om Japan te veroveren zal een leger samenstellen echt niet voldoende zijn. Je zal je strijders moeten motiveren zodat ze aan jouw zijde blijven strijden en je zal moeten rekenen op de loyaliteit van je bondgenoten. Met een beetje geluk zullen ook de strijders van het rivaliserende leger zich aan jouw kant scharen. Het spel Sekigahara maakt gebruik van ongebruikelijke spelmechanismen. Dobbelstenen worden tijdens het spelen niet gebruikt, kaarten vertegenwoordigen trouw en motivatie. Zonder overeenkomstige kaarten kunnen legers de strijd niet aangaan. Bondgenootschappen worden gevormd aan de hand van het aantal kaarten en veranderen dus tijdens elke beurt. Strijden doe je door verschillende inzetten te plaatsen. Loyalty Challenge-kaarten kunnen strijders naar het andere leger laten overlopen. Een spelletje Sekigahara speel je in ongeveer 3 uur en is helemaal gebaseerd op de Japanse strijd van het jaar 1600. Deze 7 weken durende oorlog werd gevoerd tussen de toenmalige grootheden van het gebied dat we nu kennen als Japan, werd gewonnen door de troepen van Tokugawa Ieyasu en maakte Japan gedurende 265 jaar tot een machtig land.

Een unieke historische speelervaring

Sekigahara: The Unification of Japan laat je een unieke historische speelervaring beleven. Er werd door de ontwerpers grote aandacht besteed aan een duidelijk spelmechanisme (ondanks de vele historische details zijn de ontwerpers er toch in geslaagd de uitleg van de spelregels te beperken tot 6 pagina’s). Tijdens het spel is strategie een belangrijker factor dan geluk. Er wordt geen gebruik gemaakt van dobbelstenen, maar de strijd wordt geleverd door middel van kaarten. De combinatie van de juiste troepen en motivatie zorgt voor een overwinning op het slagveld. Legers zonder overeenkomstige kaarten kunnen de strijd niet aangaan. De spannende gevechten waarbij vooral tactiek belangrijk is, worden in een vrij snel tempo geleverd en zorgen steeds voor verrassende uitkomsten. Bondgenootschappen worden gevormd aan de hand van de kaarten die een speler bezit en kunnen dus steeds veranderen. Bepaalde gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld verloren veldslagen, hebben een invloed op de bondgenootschappen en op de loyaliteit van de troepen. Troepen kunnen samengesteld worden volgens de invloed die de Daimyo hebben op de verschillende terreinen. Over het gehele spelbord kunnen middelen verworven worden (vijandige eenheden, kastelen en grondstoffen). De opzet van het spel is veranderlijk wat elk spel Sekigahara uniek maakt. Geheime informatie (onder de vorm van blokken en kaarten) zorgt voor onzekerheid voor de leiders van de troepen en draagt bij tot de realiteit van de strijd. Alle elementen op het speelbord zijn zichtbaar waardoor de spelers een duidelijk zicht krijgen op de tactieken die gebruikt worden. Er werd bijzonder veel aandacht besteed aan het ontwerp en uiteraard hebben alle elementen een Japanse toets. Zowel de doelstellingen als de onderdelen van het spel zijn gebaseerd op historische feiten. Steun voor het ene front betekent meteen ook tegenstand voor het andere front en spelers moeten een concurrerende strijd leveren. Als leider vraag je je voortdurend af of je manschappen je wel trouw zijn, of ze willen strijden en of ze wel voor jou strijden. Bluffen is in het spel heel belangrijk. Elke speler moet verschillende krijgsheren verzamelen, hen motiveren en het moreel hoog proberen te houden. De krachten zijn verdeeld en spelers hebben er dus alle belang bij deze te verenigen. Ook de doelstellingen zijn echter verdeeld en de tijd waarin een strijd kan geleverd worden is beperkt. Het hele eiland wordt uiteindelijk een strijdtoneel waar alleen de sterkste leider zal overwinnen.

Bekijk hier een video van Sekigahara: The Unification of Japan

https://www.youtube.com/watch?v=3zd2hFSKKfU