Jelle van der Zwaag op 6 oktober 2016
Alle tovenaars van de stad zijn diep in het Argos bos samengekomen, waar op dit ogenblik het legendarische toernooi van de twaalf seizoenen plaatsvindt. Het toernooi wordt gestreden over drie jaar en op het einde van het toernooi zal de nieuwe Aartsmagiër van het Xidit koninkrijk bekend zijn. Tovenaars, op jullie plaatsen! Verzamel magische voorwerpen van je voorvaders en laat je omringen door je trouwe dienaren zodat je deze uitdaging kan aangaan!
Wat is Seasons?
Seasons is een tactisch spel met kaarten en dobbelstenen en bestaat uit twee fases. Tijdens de eerste fase ‘Prelude’ worden de kaarten getrokken: elke speler kiest negen toverkaarten en de spelstrategie wordt bepaald. Eenmaal deze eerste fase achter de rug is, verdeelt iedere spelen zijn negen kaarten in drie stapels van elk drie kaarten.
De tweede fase van het spel begint met de eerste stapel en tijdens het verloop van het spel wordt telkens een ander stapeltje van drie kaarten gebruikt. Daarna start het echte toernooi: aan het begin van iedere spelronde gooit elke speler de dobbelstenen van het huidige seizoen (het aantal dobbelstenen is gelijk aan het aantal spelers plus één).
Dobbelstenen
De symbolen op de dobbelstenen geven aan welke actie de speler mag uitvoeren: Zo kan hij zijn ‘gauge’ verhogen (het maximum aantal kaarten die hij op tafel en in het spel heeft gelegd), energie oogsten (water, aarde, vuur, en lucht) om krachtkaarten te kunnen betalen, kaarten trekken of zijn kristalenergie verhogen (gedurende het kristalseizoen) om kristallen te kunnen verzamelen. Met kristallen kan hij zowel voor sommige kaarten betalen als extra overwinningspunten op het einde scoren.
Per beurt kunnen spelers slechts één dobbelsteen kiezen. De dobbelsteen die door niemand werd gekozen bepaalt hoeveel vakjes de speler mag verdergaan op de ‘time track’. Elk seizoen heeft verschillende dobbelstenen. Zo heeft elk seizoen bijvoorbeeld verschillende energieën. Gedurende het spel zullen de spelers hiermee dus rekening moeten houden. Energie kan ingewisseld worden tegen kristallen, maar de ‘wisselkoers’ van deze energie hangt ook van seizoen tot seizoen af.
Op het einde van het spel worden de kristallen geteld en de pluspunten voor de toverkaarten (verminderd met eventuele boetes). De speler met de hoogste score wint het spel.