Quadropolis

graphical user interface

Alexander Lyashkov op Unsplash

Jelle van der Zwaag op 4 maart 2017

In het spel Quadropolis (oorspronkelijk aangekondigd als City Mania) moeten spelers proberen een zo indrukwekkend mogelijke stad te bouwen. Ze gaan met elkaar de strijd aan om zo veel mogelijk winkels, parken, openbare diensten en andere gebouwen in hun stad op te richten.

Een stad van tegels

Het spel duurt vier ronden en in elke ronde leggen spelers eerst hun tegels op een gemeenschappelijke bouwwerf (5x5 bord). Elke speler heeft vier architecten (genummerd van één tot vier). De speler die aan de beurt is plaatst een van zijn architecten naast een rij of een kolom, neemt de tegel die overeenkomt met het nummer van de architect (de vierde tegel is bijvoorbeeld voor architect nummer vier), plaatst deze tegel in de overeenkomstige rij of kolom op zijn eigen metropool (4x4 bord) en neemt dan de middelen die overeenkomen met die tegel (inwoners of energie). Als een speler een tegel neemt, wordt een bouwmeester geplaatst op de lege plaats. Er kunnen geen twee architecten geplaatst worden op het uiteinde van elke rij of kolom. Als jij of een andere speler al een architect heeft geplaatst, zal dit dus de keuzemogelijkheden beperken.

Als alle spelers hun vier architecten geplaatst hebben, eindigt de ronde. Alle overgebleven tegels worden weggenomen en de tegels voor de volgende ronde worden klaargelegd. Na vier ronden eindigt spel. Op elk ogenblik in het spel kunnen spelers inwoners en energie over hun tegels verplaatsen om zo hun score te verhogen. Op het einde van het spel scoren de spelers punten met elk van de zes types gebouwen.

Scoren in Quadropolis

De score zal afhangen van de manier waarop ze hun stad gebouwd hebben. Elk gebouw scoort op een eigen manier punten: de score van residentiele gebouwen hangt af van hun hoogte, de score van winkels hangt af van het aantal klanten, de score van de openbare diensten hangt af het aantal districten waarin ze voorkomen, de score van de parken hangt af van de aanpalende residentiele gebouwen, de score van de havens hang af van de lengte van de rij of de kolom, de score van de fabrieken hangt af van het aantal aanpalende winkels of havens. Overwinningspunten kan men zowel krijgen voor afzonderlijke gebouwen als voor type gebouwen. De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel.

Recensie van Quadropolis