Jelle van der Zwaag op 6 april 2016
Ze noemden het de Grote Oorlog. Gedurende een gigantische strijd, die meer dan 4 jaar duurde, vernielde het door koningen en keizers geregeerde Europa zichzelf. Dit betekende meteen de geboorte van ons gewelddadig modern tijdperk. De bloedige gevechten in de loopgraven van het westelijk front, op de ijzige vlaktes in Polen, in het gebergte van de Balkan en de in Arabische woestijnen vormden de wereld zoals we die nu kennen. Wij zijn allemaal slachtoffers van de Grote Oorlog.
Paths of Glory: een strijd van 1914 tot 1918
Het spel Paths of Glory: The First World War werd ontworpen door Ted Raicer, de zesvoudige winnaar van de Charles S. Roberts prijs. De spelers kruipen in de huid van de monarchen en maarschalken die zowel overwinningen boekten als knoeiden in een strijd die duurde van 1914 tot 1918.
De Triple Alliantie moet voordeel halen uit de interne lijnen en de gevechtstrategieën van het Duitse leger om hun plaats onder de zon te bemachtigen. De geallieerden moeten grotere troepen inschakelen om het hoofd te bieden aan de Duitse militaire eenheden en de Oorlog der Oorlogen te beëindigen. Beide spelers moeten hun leiderschap en strategie inzetten en worden op de proef gesteld.
In het spel Paths of Glory herbeleven de spelers door een vernieuwd spelsysteem alle dramatische gebeurtenissen van de Eerste Wereldoorlog. Paths of Glory gebruikt een gelijkaardig kaartensysteem als in de spellen “We the People”, “Hannibal: Rome vs. Carthage”, “Successors (second edition)” en “For the People”. Het spel wordt gespeeld over de hele periode van de Eerste Wereldoorlog, vanaf de uitbraak tot de Amerikaanse tussenkomst, en speelt zich af in heel Europa en het Midden-Oosten.
Vernieuwend
Het spel is vernieuwend en heeft een snel spelverloop. Paths of Glory heeft de typische kenmerken van een oorlogsspel: verschillende pionnen, CRT lijsten en een vooropgestelde tijdspanne, maar is in wezen eigenlijk een kaartspel.
Spelers krijgen bij het begin van het spel 7 kaarten en spelen er 6 van. In elke fase kan een speler kiezen of hij een kaart speelt of als hij past, met een beperkt aantal verplaatsingen per pion. Een kaart kan voor 4 acties gebruikt worden: operationele verplaatsingen, strategische verplaatsingen, speciale gebeurtenissen of vervangingsacties. Door het spelen van kaarten worden spelers voortdurende uitgedaagd om zware beslissingen. Ze moeten heel veel acties ondernemen, maar kunnen slechts 1 actie per keer kiezen.
Het resultaat van het einde van de oorlog zal vooral bepaald worden door de wijze waarop de kaarten gespeeld werden.