Jelle van der Zwaag op 4 maart 2016
Keyflower is een spel voor 2 tot 6 spelers en wordt gespeeld over 4 rondes. Elke ronde stelt een seizoen voor: lente, zomer, herfst en winter. Elke speler start het spel met een thuistegel en een team van 8 arbeiders. De arbeiders zijn rood, geel of blauw.
Per tegel mag maar 1 kleur van arbeider gebruikt worden. Arbeiders van dezelfde kleur worden gebruikt om een bod uit te brengen op de tegels. Die tegels kunnen spelers dan gebruiken om aan hun dorpen toe te voegen. Arbeiders met dezelfde kleur kunnen ook gebruikt worden om grondstoffen, vaardigheden of om meerdere arbeiders te verkrijgen.
De acties in Keyflower
Om een actie uit te voeren, plaats je één arbeider op een tegel. Je kan deze op een eigen tegel plaatsen, op een tegel van een andere speler of een tegel die aangeboden wordt. In de lente, de zomer en de herfst komen er arbeiders bij op The Keyflower en de andere boten. De verschillende arbeiders hebben elk hun specialiteit: sommigen zijn gespecialiseerd in het werken met staal, anderen in het werken met stenen en nog anderen kunnen goed hout bewerken. Op het einde van deze seizoenen worden de biedingen voltooid. In de winter komen er geen nieuwe arbeiders bij en beslissen de spelers welke tegels er te koop worden aangeboden. Elke tegel levert voor bepaalde combinaties van grondstoffen, vaardigheden en arbeiders overwinningspunten op. De speler die de meeste overwinningspunten heeft verdiend, wint het spel.
Veel uitdagingen
Een spelletje Keyflower biedt verschillende uitdagingen en elk spel is anders door de combinatie van de tegels in elk spel. Gedurende het spel zullen de spelers de beste combinatie moeten vinden om hun grondstoffen, transportmogelijkheden, opwaarderingsmogelijkheden, vaardigheden en arbeiders op elkaar af te stemmen.
Keyflower werd ontworpen door Richard Breese en Sebastian Bleasdale en is het zevende spel in de “Key”-reeks. Alle spellen zich af in het Middeleeuwse Key-land. Het werd uitgegeven door R&D Games.