Jelle van der Zwaag op 2 maart 2016
Hoogspanning is een nieuwe uitgave van het spel Funkenschlag, dat werd ontworpen door Friedemann Friese. In het originele spel moesten de spelers verschillende steden op het bord met krijt verbinden. In de nieuwe uitgave worden voorgedrukte, vaste lijnen gebruikt.
Spelprincipe van Hoogspanning
De fluctuerende markt (zoals in het spel Crude: The Oil Game) blijft wel behouden. Energiecentrales kunnen ook geveild worden, wat dan weer doet denken aan het spel “The Princes of Florence”. De spelers staan aan het hoofd van een energiebedrijf en het doel is zoveel mogelijk steden van stroom voorzien. In deze nieuwe editie volgen de spelers de voorgedrukte routes om verschillende steden op hun centrale aan te sluiten.
Ze bieden tegen elkaar op om de elektriciteitscentrales te kopen die hun steden van elektriciteit voorzien. Terwijl energiecentrales worden gekocht, komen er ook nieuwe en meer doeltreffende centrales beschikbaar. Dus door te kopen geef je anderen toegang tot beter materiaal. Spelers moeten ook grondstoffen aankopen (kolen, olie, afval en uranium).
Je kan alleen grondstoffen aankopen die jouw centrale kan verwerken. Voor windcentrales en zonnecentrales hoeven er geen grondstoffen aangekocht te worden. Zo lever je dus een voortdurende strijd tussen de keuze om jouw centrale op te waarderen en de keuze om genoeg middelen te behouden om jouw energienetwerk uit te breiden.