Euphoria - Build a Better Dystopia

two men playing a game of monopoly on a table

2H Media op Unsplash

Jelle van der Zwaag op 4 mei 2017

In het spel Euphoria: Build a Better Dystopia bevinden de spelers zich in een denkbeeldige wereld en proberen met behulp van werkkrachten deze wereld te verbeteren. Zoals de meeste mensen in een dystopische wereld zijn deze werkkrachten zich echter helemaal niet van hun situatie bewust. Deze wereld is de enige wereld die ze kennen en als speler kan je hen dan ook alles laten doen wat je van hen verlangt. De wereld zoals we die nu kennen is niet meer en voortaan speelt het hele leven zich af in Euphoria. De bevolking van Euphoria is ervan overtuigd dat een nieuwe Apocalyps zal volgen en hiervoor hebben ze rond hun gouden stad muren opgetrokken en streven ze naar intellectuele gelijkheid. Afgelopen met persoonlijke vrijheden en alle kennis uit het verleden. Wat nu belangrijk is, is de toekomst. De bevolking van Euphoria staat er echter niet alleen voor. Buiten de stadsmuren bevinden zich degenen die de Apocalyps meegemaakt hebben. Als herinnering hieraan zijn hun littekens nog steeds merkbaar. Deze Wastelanders hebben een samenleving met historici en boeren uit het verleden opgericht. De wereld bestaat niet alleen aan de oppervlakte. Diep onder de grond ligt Subterra, een geheime stad. Deze wordt bevolkt door mijnwerkers, monteurs en opstandelingen. In deze donkere wereld hebben zij een netwerk van geheime tunnels en onderaardse gangen uitgebouwd.

Speel Euphoria: Build a Better Dystopia en ontdek een geheel nieuwe wereld.

In Euphoria: Build a Better Dystopia, leiden spelers een team van werknemers (dobbelstenen) en rekruten (kaarten) om deze dystopische wereld over te nemen. Ze kunnen dit doen door grondstoffen te verzamelen, tunnels te graven, markten te openen, artefacten te verzamelen, bondgenoten te zoeken en geheime opdrachten uit te voeren. Euphoria is een worker-placement spel waarbij dobbelstenen de werknemers zijn. De waarde op de dobbelstenen staat voor de kennis van de werknemer – zijn besef dat hij zich in een dystopie bevindt. Het niveau van zijn kennis levert diverse bonussen op en heeft een invloed op de interactie van de speler. Als de algemene kennis van de werknemers te hoog wordt, kan een werknemer het team verlaten. Elke speler beschikt ook over twee elite rekruteringskaarten. Een van hen is al heel trouw, de andere moet nog overtuigd worden. Door bepaalde mijlpalen te bereiken tijdens het spel, kunnen spelers deze rekruut aan hun kant krijgen. Andere spelers kunnen echter onbewust ook deze mijlpalen bereiken. De overwinning zal afhangen van de inzet van de werknemers, de bondgenootschappen die spelers afgesloten hebben en de tunnels die ze graven om andere delen van de wereld te bereiken.

Controle uitoefenen over de nieuwe wereld

De bestemming is de controle die spelers uitoefenen over deze wereld. Dit alles doe ze aan de hand van markten te ontwikkelen die strenge beperkingen opleggen wat betreft persoonlijke vrijheid van andere spelers, het verloop van het spel te wijzigen en nieuwe wegen naar overwinning te openen. Spelers kunnen ook proberen zoveel mogelijk artefacten uit de oude wereld te verzamelen, ontspanningsmogelijkheden die in deze harde samenleving bijzonder zeldzaam zijn. De dystopische elite houdt deze artefacten – vooral overeenkomende artefacten – echter goed verborgen en willen deze ruilen voor grond. Vier verschillende samenlevingen rekenen op jouw hulp om de geschiedenis te herschrijven. Wat ben jij bereid op te geven voor een betere wereld?

Bekijk een video van Euphoria: Build a Better Dystopia

https://www.youtube.com/watch?v=TfJf-neNSrc