Jelle van der Zwaag op 1 oktober 2016
Het spel speelt zich af in een tijd waar wereldkaarten nog volop aangevuld werden met nieuwe gebieden. Verschillende naties gaan op zoek naar overzeese gebieden, nieuwe bondgenoten en veroveringen. Ze doen dit door hun schepen op ontdekkingstocht te sturen naar de meest afgelegen gebieden op deze wereldbol. De rijkdom van deze nieuwe gebieden is verleidelijk voor al diegenen die de kracht bezitten en slim genoeg zijn om deze rijkdommen te kunnen grijpen... en deze te behouden!
In Endeavor is elke speler een rijk
Elke speler vertegenwoordigt een rijk in volle groei en probeert zijn invloed en status zowel over de wereldzeeën als in hun thuisland uit te breiden. Door middel van ontdekkingsreizen over zee, kolonisatie en oorlog strijden de spelers met elkaar om controle te krijgen over de beschikbare middelen en de verschillende regio’s. De bedoeling van het spel is het rijk zo beroemd mogelijk te maken. Deze roem wordt verdiend door punten te scoren op gebied van industrie, cultuur, financiën en politiek, maar ook door steden te bezetten, controle te hebben over de relaties tussen de verschillende steden en door bezitskaarten en gebouwentegels te verzamelen.
Tijdens het spel moet er een evenwicht gevonden worden tussen korte termijn doelstellingen, zoals het oprichten van nuttige gebouwen, het verzamelen van handelsfiches, het verkrijgen van goederenkaarten, en de algemene doelstelling om zo beroemd mogelijk te worden. Het spel wordt slechts over zeven ronden gespeeld en elke speler wil uiteraard de meeste gloriepunten verzamelen. Elke ronde start met het oprichten van een gebouw, volgens de industriële score van de speler. Na het oprichten van dit gebouw nemen de spelers een aantal populatieschijfjes. Het aantal schijfjes dat ze mogen nemen hangt af van hun culturele score.
Vijf acties per beurt
Gebaseerd op hun financiële score mogen de spelers een aantal populatieschijfjes vanuit de gebouwen weer in de haven leggen. Tijdens de actiefase mogen spelers elk op hun beurt door middel van een populatieschijfje een gebouw activeren of een handelsfiche gebruiken om een actie te ondernemen: Verschepen, Bezetten, Aanvallen, Betalen of Trekken. Met sommige gebouwen of handelsfiches kunnen spelers een of twee acties ondernemen. Verschepen wordt gebruikt om nieuwe regio’s te openen om te Bezetten of te Trekken en levert handelsfiches op.
Eenmaal een verschepingslijn volledig is, verdient de speler met de meest invloed in deze regio de krachtige Gouverneurskaart voor deze regio. Het Bezetten van een stad geeft een speler roem en handelsfiches, terwijl Aanvallen betekent dat een stad van een tegenstander ingepalmd wordt! Zowel Bezetten als Aanvallen kan een speler een connectie tussen twee steden opleveren, op voorwaarde dat deze aan dezelfde speler toe behoren. Bij het Trekken pakt de speler de bovenste kaart van een regio. De politieke score bepaalt hoeveel kaarten hij mag overhouden. De invloed die een speler in een bepaalde regio heeft, bepaalt welke kaarten hij mag trekken. Als alle spelers gepast hebben, begint een nieuwe ronde.