Egizia

a person holding a card on top of a table

2H Media op Unsplash

Jelle van der Zwaag op 1 mei 2017

Het spel speelt zich af in het Oude Egypte. De spelers gaan met elkaar de strijd aan om in opdracht van de farao verschillende bouwwerken op te richten (de sfinx, de obelisk, de tempel en de piramide). Het spel duurt vijf ronden. In elke ronde plaatsen de spelers hun schepen op bepaalde vakjes langs de oevers van de Nijl. Elk vakje heeft zijn eigen kenmerken. Op de rechteroever staan de vakjes waarbij spelers arbeiders kunnen aanwerven, hun handelsmogelijkheden kunnen verbeteren, overstromingen kunnen beïnvloeden (waardoor het land vruchtbaarder wordt) en bouwrechten kunnen verkrijgen (om hier later gebouwen mee op te richten). Van op de linkeroever mogen spelers kaarten nemen die er bij het begin van elke ronde willekeurig werden neergelegd. Sommige van deze kaarten kunnen de spelers bijhouden tot op het einde van het spel (vruchtbare velden, steengroeves, goden met speciale krachten), terwijl andere kaarten meteen na het uitvoeren van bijhorende actie weggelegd worden.

Egizia: een reis langs de Nijl

Egizia is een worker placement spel met een extra toets. De spelers moeten met hun schepen de Nijl afvaren (van de bovenkant naar de onderkant van het bord, vertrekkende vanaf de Middellandse Zee). Zo kan je een andere speler verhinderen zijn schip op hetzelfde vakje te plaatsen (behalve op de monumenten, waar wel meerdere schepen mogen staan), maar worden de spelers ook gedwongen hun schepen steeds verder stroomafwaarts te zetten (in dit spel zijn het schepen die verplaatst worden, want ‘workers’ zijn eigenlijk middelen zoals graan en stenen).

Punten verdienen is de boodschap

Eenmaal deze ‘placement fase’ ten einde is, is het tijd om de arbeiders te voeden met het graan dat op de velden verbouwd werd. De opbrengst van deze velden hangt af van de bevloeiing door de Nijl, niet elk veld zal dus voldoende graan kunnen voortbrengen. Als een speler niet genoeg graan heeft voor zijn arbeiders, moet hij met overwinningspunten graan kopen (spelers die door het plaatsen van hun schepen langs de track grote handelsmogelijkheden verworven hebben zullen het meeste graan kunnen kopen). Hierna moeten de spelers stenen ontginnen uit hun steengroeves en hun arbeiders hiermee gebouwen laten oprichten (op voorwaarde dat ze voldoende bouwrechten verworven hebben). Op het einde van het spel worden de punten die de spelers verdiend hebben met hun gebouwen samengeteld met hun bonuspunten die ze verdiend hebben met de opdrachten op de sfinxkaarten. De speler met het hoogst aantal punten, wint het spel.

Bekijk hier een video van Egizia

https://www.youtube.com/watch?v=RqAko422vUE