Jelle van der Zwaag op 4 mei 2017
Je staat aan het hoofd van een familie in het corrupte Italië. Je zal anderen moeten manipuleren, overbluffen en omkopen om de macht te grijpen. Jouw doel is de invloed van alle andere families te vernietigen, zodat ze de stad moeten verlaten. Er kan slechts één familie overwinnen.
Grijp de macht in Coup met behulp van muntstukken en kaarten
In het spel Coup is het de bedoeling de laatste speler te zijn die invloed heeft in het spel. Deze invloed wordt weergegeven door karakterkaarten die voor andere spelers niet zichtbaar zijn. Bij het begin van het spel heeft elke speler twee muntstukken en twee invloedkaarten (karakterkaarten die voor de andere spelers niet zichtbaar zijn). De stapel van vijftien kaarten bestaat uit drie kaarten van vijf verschillende karakters, elk met hun eigen krachten.
Verschillende karakters met specifieke eigenschappen
Duke: Neem drie muntstukken uit de schatkist. Verhinder andere spelers hulp te krijgen. Assassin: Betaal drie muntstukken en probeer het karakter van je tegenstander uit te schakelen. Contessa: Vermijd dat je zelf wordt uitgeschakeld. Captain: Neem twee muntstukken van een andere speler of verhinder dat iemand jouw muntstukken steelt. Ambassador: Neem twee karakterkaarten uit het gerechtsgebouw (de stapel), kies welke kaart je wilt inwisselen en leg er twee terug. Verhinder dat iemand jouw muntstukken steelt. De speler die aan de beurt is, kan een van bovenstaande acties kiezen, ongeacht zijn karakter of hij kan een van de volgende acties uitvoeren: Inkomsten: Neem een muntstuk uit de schatkist. Hulp: Neem twee muntstukken uit de schatkist. Coup: betaal zeven muntstukken en val een tegenstander aan waardoor deze invloed verliest (als je meer dan tien muntstukken hebt, ben je verplicht deze actie uit te voeren). Als een speler een van zijn karakter acties uitvoert – of hij hier nu zelf voor kiest of ter verdediging tegen een actie van een tegenstander – slaagt de speler altijd in zijn actie, behalve als een tegenstander hem uitdaagt. In dit geval, als hij het karakter niet bekendmaakt (of niet kan bekendmaken), verliest hij invloed en moet hij een van zijn karakterkaarten omdraaien. Karakterkaarten die voor alle spelers zichtbaar zijn, kunnen niet meer gebruikt worden. Als een speler de juiste karakterkaart heeft en hij kiest ervoor dit karakter zichtbaar te maken, dan verliest de tegenstander invloed. Daarna wordt deze kaart weer aan de stapel toegevoegd en mag de speler een nieuwe kaart kiezen. Dit kan toevallig hetzelfde karakter zijn of een ander karakter. De speler die als laatste nog invloed heeft – een kaart die niet zichtbaar is voor de anderen – wint het spel. Aan het spel werd een extra karakter toegevoegd, de Inquisitor (voorlopig is de enige Engelse editie met de Inquisitor de Kickstarter versie van Indie Boards & Cards. Beschikbare versies zijn misschien niet de Kickstarter versies en misschien enkel het basisspel). De Inquisitor kaarten kunnen gebruikt worden om de Ambassador kaarten te vervangen. Inquisitor: Neem een karakterkaart uit het gerechtsgebouw en kies of je deze al dan niet wilt inruilen tegen een van je onzichtbare kaarten. Of verplicht een tegenstander om jou een van hun karakterkaarten te laten zien (waarbij zij zelf kunnen beslissen welke kaart). Indien je wilt, kan je hen verplichten een nieuwe kaart uit het gerechtsgebouw te trekken. Daarna stoppen ze de oude kaart in de stapel van het gerechtsgebouw. Verhinder dat iemand jouw muntstukken steelt.
Bekijk een video van Coup
https://www.youtube.com/watch?v=1yX9bwlQk8I