Jelle van der Zwaag op 2 mei 2016
Het spel Combat Commander: Europe is een “card-driven” bordspel dat de infanterie gevechten uit de Tweede Wereldoorlog op het Europees continent naspeelt. Eén speler kruipt in de huid van de asmogendheden (Duitsland) terwijl de andere speler de aanvoerder is van de geallieerde troepen (Amerika of Rusland). Deze twee spelers spelen om beurten één of meerdere kaarten (Fate cards) om orders te geven aan hun troepen.
Combat Commander: Europe: Aanvallen!
De spelers proberen hun tegenstanders aan te vallen en verschillende doelen te bezetten door hun troepen over het spelbord te verplaatsen. Of een speler slaagt of faalt, wordt bepaald door de specifieke scenario doelstellingen, de vernietiging van structuren van de tegenstander en het bereiken van de grenzen van de tegenstander. Het spel is verdeeld in verschillende tijdseenheden. Er is geen vaste volgorde om te spelen, maar een tijdseenheid is wel verdeeld in een aantal spelersbeurten die verkregen worden door de “ Fate cards”.
Acties op elk ogenblik
De bijbehorende acties kunnen door beide spelers op elk ogenblik worden uitgevoerd. Er kunnen zich op elk moment zowel positieve als negatieve ontwikkelingen voordoen, die de plannen van de spelers in de war sturen. SCHAAL: Elke hex van het spelersbord is een afstand van ongeveer 100 feet (30 meter). Elke volledige spelersfase vertegenwoordigt verschillende seconden. Elke tijdseenheid vertegenwoordigt verschillende minuten. Elk object in het spel is ofwel een individuele leider, een team van 5 personen of een ploeg van 10 personen. Radio’s en individuele wapens groter dan een pistool, geweer of een BAR (Browning Automatic Rifle) hebben eigen pionnen.