Civilization

a couple of men sitting at a table

2H Media op Unsplash

Jelle van der Zwaag op 0 december 2017

Civilization is een behendigheidsspel voor 2 tot 7 spelers. Het spel doorloopt de geschiedenis vanaf de uitvinding van de landbouw, zo’n 8.000 jaar BC, tot de opkomst van Rome rond het midden van de 3de eeuw BC. Elke speler leidt een natie over het spelbord dat het hele gebied weergeeft van ten Oosten van de Middellandse Zee tot het Nabije Oosten. De bedoeling is om een plaatsje voor hun eigen beschaving en cultuur te vinden.

Civilization: op een strategische manier een beschaving oprichten

Hoewel tijdens het spelen soms een verbeten strijd wordt geleverd en strategie hierbij een belangrijke rol speelt, is Civilization niet echt een oorlogsspel. Het spel wordt immers niet gewonnen door de strijd of door de overwinning van verschillende gebieden. Het doel van het spel is om een bepaald niveau van algemene vooruitgang te bereiken op het vlak van cultuur, economie en politiek. Er heerst uiteraard rivaliteit onder de spelers, maar het is zeker niet de bedoeling om andere spelers te elimineren. Zowel nomaden als landbouwers, krijgers als handelaars, ambachtslui als gewone burgers spelen een belangrijke rol bij het uitbouwen van een beschaving. De speler die een balans kan vinden tussen deze bevolkingsgroepen en hierdoor een evenwichtige beschaving kan opbouwen, wint het spel.

Leid je beschaving door de eeuwen heen

Civilization kan rekenen op heel wat fans en wordt beschouwd als een van de beste spellen waarbij oude beschavingen centraal staan. Als speler kruip je in de huid van een leider van een oude beschaving, zoals bijvoorbeeld de Illyriërs of de Babyloniërs. Het is de bedoeling dat je je beschaving door de eeuwen heen leidt, je rijk uitbreidt en de opbrengst gebruikt om nieuwe technologische ontwikkelingen zoals alfabetisme, metaalbewerking of rechten, te financieren. De vooruitgang zorgt ervoor dat je beschaving beter met zijn eigen specifieke problemen kan omgaan waardoor deze blijft evolueren. Civilization is het eerste spel dat gebruik maakt van een ‘technology tree’. Hierdoor worden de middelen waar spelers gebruik kunnen van maken in een bepaalde volgorde aan hen toegewezen. Dit spelmechanisme werd trouwens door heel wat andere bordspellen, kaartspellen en zelfs computerspellen overgenomen.