Jelle van der Zwaag op 4 mei 2017
In het spel Archipelago zijn de spelers Europese ontdekkingsreizigers die op zoek gaan naar overzeese gebieden in de stille Oceaan of de Caraïben.
Nieuwe gebieden verkennen in Archipelago
Ze verkennen deze nieuwe gebieden, oogsten grondstoffen, verhandelen deze grondstoffen (ze verkopen ze zowel aan elkaar als aan de inheemse bevolking) en exporteren ze. Spelers bouwen markten, havens, steden en tempels en onderhandelen met elkaar (of verraden elkaar) om hun geheime doelstellingen te bereiken. Daarnaast moeten ze ook de geheime doelstellingen van hun tegenstanders proberen te achterhalen om hier zelf zoveel mogelijk voordeel uit te halen. Maar dit is niet alles. Spelers moeten ook op hun hoede zijn voor de inheemse bevolking: als ze hen te ongelukkig maken of als ze het gevoel krijgen dat ze uitgebuit worden, kunnen ze in opstand komen en hun onafhankelijkheid opeisen. Als dit gebeurt, verliezen alle spelers.
Een boeiend thema en harde onderhandelingen
De ontwerper heeft geprobeerd een economisch worker-placement spel te creëren naar Duits model, maar zonder de twee zaken waar hij absoluut niet van houdt: een oppervlakkig thema en een gebrek aan interactie. Het thema van het spel is inderdaad heel boeiend en er wordt tijdens het spel heel wat onderhandeld waarbij spelers elkaar ook kunnen verraden. Spelers kunnen uit drie verschillende doelstellingen kiezen, wat een invloed zal hebben op de speelduur van het spel. Voor spelers die liever in hun eentje spelen, is er een uitbreiding beschikbaar.
Bekijk hier een video van Archipelago
https://www.youtube.com/watch?v=1RELnE6hKhI