Jelle van der Zwaag op 2 december 2017
“Deze velden geven ons niet meer zoveel graan als vroeger”, klaagt de boer. “We moeten nieuwe gewassen telen voor onze voedselvoorraden uitgeput geraken. Waarom geen olijven telen zoals onze buren?” De voerman knikt instemmend: “Sinds die stadsbewoners San Giorgio gingen aanbidden, moet ik steeds verder reizen naar nieuwe bouwterreinen. Ik ben nu onderweg naar de nieuwe herberg die ze gebouwd hebben. Ik zal daar andere paarden nemen en hen deze lading bezorgen nabij de zee.” Hij kijkt in de richting van de stapel hout op zijn kar. “Ze zijn van plan om daar te visserijen op te richten. Olijventeelt is niet zo’n slecht idee, maar de gronden zijn nog meer vervuild dan onze eigen velden.” Teleurgesteld schudt de boer zijn hoofd. Terwijl de voerman vertrekt, loopt de boer weer naar het veld om het laatste graan te oogsten. Het groeit inmiddels tussen de stronken van wat eens een weelderig woud was.
Prioriteiten stellen in Antiquity
Antiquity is een strategisch spel voor 2 tot 4 personen en speelt zich af in een fictieve omgeving gebaseerd op het Italië van de Middeleeuwen. Spelers kunnen zelf hun prioriteiten stellen: bevolkingsaangroei, handel, veroveringen of het oprichten van steden. Hiervoor doen ze een beroep op een patroonheilige.
Patroonheiligen voor de ontwikkeling van een beschaving
Elke strategie vereist een eigen manier van spelen. Zo kan je bijvoorbeeld de machtige Santa Maria als patroonheilige kiezen, maar dan moet je een beschaving uitbouwen die twee keer zo sterk is als deze van de andere spelers. Hoe meer je beschaving zich uitbreidt, hoe meer steden je kan bouwen die je elke beurt rijker maken. Je landbouwgronden zullen hier echter onder lijden, waardoor je steeds verder zal moeten reizen om grondstoffen te verwerven tot er uiteindelijk geen gronden meer beschikbaar zijn om gewassen te telen. Hopelijk overwint een van jullie voor het te laat is!
Bekijk hier een video van Antiquity
https://www.youtube.com/watch?v=jcA61Gpu4_M