Strategische bordspellen

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 2.00 van 5)
Loading...Loading...

Op zoek naar een uitdaging bij het spelen? Genoeg van die makkelijke spellen met veel te veel geluk? Dan zijn strategische bordspellen iets voor jou. Deze gezelschapsspellen kenmerken zich door complexe beslissingen die op het hele verdere spel van invloed zijn. Bij de meeste strategische spellen moet je van niks met grondstoffen iets opbouwen. Het hoeven lang niet altijd oorlogsspellen te zijn.

Strategische keuzes

Strategische bordspel Het Dorp
Het Dorp is een erg strategisch bordspel.
Beslissingen in bordspellen kun je onderscheiden in strategische en taktische. Veel mensen kennen niet het onderscheid tussen strategische spellen en hun taktische broer. Wij willen hierbij graag het verschil uitleggen. Acties die je doet bij gezelschapsspellen van de eerste variant hebben uitwerking op het verdere spelverloop, vaak over meerdere beurten (of het complete spel). Dit zijn vaak keuzes die alleen ervaren spelers kunnen maken, omdat zij beter weten hoe hun actie op dit moment het spelverloop beïnvloed. Strategische keuzes zijn bijvoorbeeld: welk gebouwtje bouw ik, welke legereenheden stel ik op, welk karakter kies ik aan het begin van het spel. Bordspellen met sterke strategische keuzes zijn bijvoorbeeld Agricola (aan de hand van de kaartjes aan het begin) en Puerto Rico (gebouwtjes, welke gewassen).

Taktische keuzes hebben vaak alleen invloed op die ene beurt. Spellen met vele taktische keuzes doen zeker niet onder voor strategische, het geeft het spel een andere sfeer. Voorbeelden van bordspellen met vooral taktische keuzes: Kingdom Builder, Kolonisten van Catan en Qwirkle.

Spellen met een mix tussen strategie en taktiek: Dominion (strategie: welke kaarten, taktiek: hoe speel ik mijn kaarten optimaal uit), 7 Wonders(strategie: aan de hand van je beschaving, taktiek: welke kaart is nu optimaal).

Voor de spellenliefhebber: een goede combi

De spellenfanaat heeft over het algemeen een voorkeur voor spellen met vele strategische elementen en een vleugje taktiek. Een liefhebber houdt er van te plannen voor de lange termijn of iets op te bouwen. Aan de andere kant houdt hij/zij er ook van om in één beurt de anderen slim af te zijn. De meeste goede bordspellen zijn dan ook een goede mix tussen beide.

Bekijk hieronder een overzicht van de beste strategische bordspellen:


Ravensburger Puerto Rico - Bordspel
In 1493 ontdekt Columbus Puerto Rico, de parel van het Caribische gebied. En al een goede halve eeuw later beleeft het eiland haar eerste grote bloeiperiode. De spelers kruipen tijdens het spel steeds Lees verder...Klanten Bol.com geven dit spel:

Mijn Dorp Bordspel
In dit pittige bordspel kies je elke beurt 2 dobbelstenen, waarmee je een actie van de betreffende waarde naast of op het speelbord kunt activeren. Daarmee ontvang je meestal kaarten die je bij je eig Lees verder...Wees de eerste om dit spel te beoordelen!

Claim
De koning is dood! Wat is er gebeurd? Niemand weet het, maar hij werd vanochtend met zijn hoofd in een wijnvat gevonden. Is het moord of was hij misschien erg dorstig? Hoe dan ook, de koning heeft gee Lees verder...Klanten Bol.com geven dit spel:

Agricola Bordspel
Verbeterde versie van het succesvolle, strategische bordspel Agricola. Je hebt aan het begin van het spel niet meer dan een houten huis met 2 kamers, waarin 2 gezinsleden wonen. Je beschikt over een s Lees verder...Klanten Bol.com geven dit spel:

Monopoly Game Of Thrones Engelse Editie
Game of Thrones komt samen met het populaire vastgoedspel voor snelle onderhandelaars in dit Monopoly-spel voor GOT-fans! Het speelbord, de verpakking, de pionnen, het geld, de kanskaarten en de spelo Lees verder...Klanten Bol.com geven dit spel:

Skip-Bo - Kaartspel
Beeldscherm voor Skip-Bo®, het ultieme kaartspel van de makers van UNO®! Spelers moeten op strategische wijze kaarten in de juiste volgorde stapelen. De speler die als eerste door zijn voorraadstape Lees verder...Klanten Bol.com geven dit spel:

Dominion Kaartspel
In Dominion probeer je tijdens het spel een zo sterk mogelijk deck te formeren, zodat jij aan het einde van het spel de meeste punten hebt. De kaarten in je deck rouleren steeds van je trekstapel naar Lees verder...Klanten Bol.com geven dit spel:

7 Wonders Duel - Bordspel
Het bordspel 7 Wonders Duel is het 7 Wonders spel dat speciaal is ontwikkeld voor 2 spelers. In dit bordspel is elke speler een leider van een beschaving die prestigieuze gebouwen en wonderen moet bou Lees verder...Klanten Bol.com geven dit spel:

Bekijk hier wat de heren van de Dice Tower de beste strategische spellen voor twee personen vinden:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *