Last Will

a pair of dice

Alexander Lyashkov op Unsplash

Jelle van der Zwaag op 4 mei 2017

In zijn testament laat je rijke oom al zijn miljoenen na aan het neefje dat er het meeste plezier zal aan beleven. Maar welk neefje heeft nu recht op al dat geld? Elke speler krijgt een grote som geld en wie als eerste het geld kan uitgeven, wordt de erfgenaam. Bezoek de meest exclusieve theaters of ga eten in de duurste restaurants. Koop oude huizen aan voor de prijs van nieuwe en verkoop ze als ruïnes. Geef een gigantisch feest op je landgoed of je eigen jacht. Geef al het geld uit alsof je leven ervan afhangt en word hier nog rijker door. Als je als eerste al het geld kan uitgeven, zal je de rest van de erfenis krijgen – en ja, zal je het spel winnen.

Last Will: haal een erfenis binnen door zoveel mogelijk geld uit te geven

In het spel Last Will start elke speler met een bepaald bedrag, een individueel speelbord, twee loopjongens en twee kaarten in een combinatie van een eigendom en een helper. Bij het begin van elke ronde worden de kaarten van de stapels op de algemene speelkaart gelegd. De vier stapels staan voor eigendommen, compagnons, gebeurtenissen en helpers. De uitgaven worden voorgesteld door speciale kaarten en vormen een afzonderlijke stapel. De samenstelling van de kaarten varieert van ronde tot ronde en naargelang het aantal spelers.

Plan zorgvuldig je uitgaven: hoe meer je uitgeeft, hoe beter!

Vervolgens kiest elke speler een plan voor een ronde, waarbij elk plan bepaalt hoeveel kaarten een speler mag trekken (deze kunnen meteen genomen worden van de vier stapels, in gelijk welke combinatie), hoeveel loopjongens hij later kan gebruiken (een of twee), het aantal acties en wanneer het zijn beurt is. Als een speler aan de beurt is in een bepaalde ronde kiest hij met zijn loopjongen(s) een actie. Hij kan volgende acties uitvoeren: een kaart nemen van het bord en aan zijn hand toevoegen, een kaart van een stapel nemen – dit kan elke speler slechts eenmaal doen, een bezoekje brengen aan de opera en hiervoor 2$ betalen, de waarde van de eigendommen aanpassen of een uitbreiding voor zijn eigen speelbord nemen, waardoor er meer plaats komt voor kaarten. Daarna kunnen de spelers tot acties overgaan. Het aantal acties dat hij mag uitvoeren vindt hij terug op het plan. Er zijn verschillende acties die een speler kan ondernemen: een eenmalig event spelen (deze hebben een bepaalde kost die kan variëren), helpers en terugkerende kosten spelen (deze worden op het individueel speelbord geplaatst) en eigendommen spelen (deze hebben een bepaalde waarde die later kan afnemen). Bij events of terugkerende kosten kan je compagnons inzetten – natuurlijk moet je iemand meenemen naar de opera of je kan ervoor kiezen een paard naar je jacht te brengen om zo extra kosten te maken. Je kan ook acties gebruiken om kaarten op je individueel bord te activeren, met een of meerdere compagnons en altijd met de bedoeling geld uit te geven. Helpers en speciale kaarten kunnen je unieke krachten geven om nog meer geld uit te geven. Op het einde van elke ronde moet je nog twee kaarten overhouden en eigendommen die in waarde afnemen zorgen hiervoor. Dit is goed, want een speler die eigendommen bezit, kan niet bankroet gaan en de enige mogelijkheid om eigendommen kwijt te geraken zijn deze te verkopen waardoor je jammer genoeg weer geld binnenkrijgt, behalve als de eigendommen gedaald zijn in waarde of als je de markt manipuleert. Als een speler geen geld of eigendommen meer heeft, verklaart hij zichzelf bankroet en is het spel op het einde van deze ronde voor deze speler afgelopen. Als geen enkele speler bankroet is, eindigt het spel na zeven rondes. De speler die het minste geld over heeft (of die de meeste schulden heeft) wint het spel.

Bekijk een video van Last Will

https://www.youtube.com/watch?v=tXR9jEUExBI